Dinsdag, donderdag en vrijdag is het 1 uurtje Doebord.
Het is een schema waarin de kinderen hun taken kunnen terugvinden.
(wiskunde, spelling, schrift, technisch en begrijpend lezen, muzisch, wereldoriëntatie, beweging, motoriek, computervaardigheden,…)
Nadat alle taken worden overlopen, kiezen ze zelf waarmee ze starten.
Op het schema lezen ze af waar deze precies te vinden is.
De opdrachten zijn op maat: verschillend van tempo, moeilijkheidsgraad, inhoud, hoeveelheid,…
Deze maken ze alleen of met een juf.
Nadien moeten ze deze op de afgesproken plek neerleggen.
Tijdens deze uren hebben de zorgjuf en klasjuf de tijd om extra te remediëren.
Na elke taak kleuren ze het vakje in met groen, oranje of rood.
Op het einde wordt overlopen wat goed ging, minder goed en waarom.
En wat kunnen we eraan doen om het te verbeteren.
In het begin is het een beetje zoeken waar alles ligt, wat ze eerst willen doen en hoe ze een taak moeten uitvoeren.
Maar al snel zijn de meeste ermee weg en kunnen ze zelfstandig aan de slag.
Hulp durven vragen en elkaar helpen, kunnen deze knollekes ook al erg goed.